‹ Domus Dei ReconstructieChristenvervolging: Gaza ›
Dopen in de geschiedenis
Gepubliceerd op 18-06-2007

In het verleden heb ik reeds verschillende keren over de doop geschreven. Deze keer wil ik ingaan op de geschiedenis van de doop. Op verschillende plaatsen in het Nieuwe Testament komen we verwijzingen tegen over de doop en een van de meest bekende verwijzingen vinden we in Mattheüs 28:19.

Toch is de doop een fenomeen dat reeds voor het Christendom bekend was. Binnen het Jodendom zien we de doop reeds bij sommige groeperingen, waar het dan een reinigingsritueel was voor zonden. Zo moest een heiden (of anders gelovige) bij het toetreden tot het Jodendom een rite als de doop ondergaan. Ook bij Johannes de Doper vinden zie we dat de doop een reinigingsritueel was. Voorbeelden van doop in het Oude Testament vinden we in 2 Koningen 5 de geschiedenis van de zieke Naäman, die zich zevenmaal moest onderdompelen in de Jordaan en de hogepriester, die voor het betreden van het Heilige der Heiligen, zich eerst moest onderdompelen en daarna schone witte kleren moest aantrekken.

Bij de eerste christenen zien we de doop door onderdompeling terug als een sacrament tot toetreding van het Christendom. Uit de vroege kerkgeschiedenis blijkt dat deze vorm van doop door onderdompeling gedurende de eerste drie eeuwen van de kerk gehandhaafd werd. In de derde eeuw n.C., na de bekering van de Romeinse keizer Constantijn de Grote, ging de (Rooms katholieke) kerk in eerste instantie over tot besprenkelen van volwassenen en later ook kinderen. De Oosters-orthodoxe en de meeste protestantse Kerken uit de tijd van de Reformatie volgden de kinderdoop van de Rooms katholieken na, waarbij een kind zo vroeg mogelijk gedoopt wordt.

De gelovigen geloven dat door deze kinderdoop de heilzame of heilsnoodzakelijke werking van het doopsel hun kind niet wordt onthouden. Daarnaast speelt in de achtergrond ook de gedachte mee dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is. Zeer waarschijnlijk is deze vorm van doop overgenomen van andere religies toen het Christendom zich daar vestigde. Zie daarvoor mijn artikel over de kinderdoop.

In de afgelopen honderd jaar is er met name in de evangelische richting een opleving voor de volwassen doop, waarbij zij zich baseren op de manier van dopen van Johannes en de eerste Apostelen.

Opgeslagen onder: Doop


Tags: Christendom
Gerelateerde onderwerpen: Christendom

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!


Mede mogelijk dankzij

Doneer Aantekeningen bij de Bijbel