‹ ChristenvervolgingMoerbeiboom ›
Roos van Saron (2)
Gepubliceerd op 11-03-2011

Na mijn vorige aantekeningen wat de Roos van Saron voor plant kon zijn, wil ik vandaag dieper er op ingaan of er een symbolische betekenis achter zit.

Veel theologen uit de Reformatie willen Hooglied zien als een loflied op Christus en in verschillende commentaren lees je dat De Roos van Saron Jezus Christus is, met verwijzingen als  Hij is de schoonste der mensen (Ps. 45:3). Terwijl een andere theoloog, Beza, hierin de verkondiging van Christus in Zijn lijden ziet en verwijst daarbij naar Jesaja 53:5 en Psalm 22:7. Zelf denk ik dat deze symboliek soms te ver gaat, of in ieder geval dat ik deze christelijke symboliek niet zie.

De Joden geven een andere verklaring en willen hierin een lofzang op Salomo zien. Zij gaan ervan uit dat Hooglied niet door Salomo zelf is geschreven, maar later door iemand anders. Zij verwijzen dan naar Hooglied 6:4 waar sprake is van Jeruzalem en Thirza. Thirza werd na Solomo's regering bekend als de eerste residentie van het Tienstammenrijk. Zij zien in dit lied een beschrijving van de echte en trouwe huwelijksliefde tussen Salomo en zijn geliefde. De Roos van Saron is dan niets meer of minder een bloemrijke beschrijving van Salomo.


Tags: Flora, Hooglied, Personen, Roos van Sharon
Gerelateerde onderwerpen: Roos van Sharon

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!


Mede mogelijk dankzij

Doneer Aantekeningen bij de Bijbel