‹ Haardracht bij mannenAfgesloten deuren ›
Haardracht (2)
Gepubliceerd op 10-01-2012

Toen ik mijn vorige artikel "Haardracht bij mannen" schreef, had ik niet verwacht zoveel reacties te krijgen. Zelf dacht ik dat het voldoende was om de belangrijkste teksten aan te halen en het daarbij te laten. Een paar vragen gingen over de "haarmode" in Corinthe en daar wil ik nu verder op ingaan.

In de genoemde passage lezen we "Of leert ook de natuur zelf u niet dat als een man lang haar draagt, het een oneer voor hem is? Maar als een vrouw lang haar draagt, is het voor haar een eer, omdat het lange haar als een bedekking aan haar gegeven is." (1 Cor. 11:14-15) en wat wordt daarmee bedoeld. Het Griekse woord komao̱ "lang haar" wordt alleen in deze verzen genoemd en het is dus lastig omdat er geen ander vergelijkbaar materiaal in de Bijbel is die hier iets meer over zou zeggen. In andere Griekse bronnen komen we dit woord echter wel tegen en heeft het de betekenis van het haar (lang) laten groeien.

Nu kwam ik al met een reactie dat het een biologisch feit is dat de haargroei van mannen over het algemeen minder is dan bij vrouwen en dat het daarom ongepast (onnatuurlijk) is als dit andersom is (de “natuur” in vs. 14). Maar dit is niet een bevredigend antwoord wat we weten dan nog steeds niet wat onder lang haar en kort haar wordt bedoeld. Cultureel gezien was het in die tijd de mode dat mannen kort haar droegen, weliswaar droegen in het oude Griekenland de Spartanen en sommige filosofen lang haar, maar dat was over het algemeen niet de regel. In ieder geval moest het argument van Paulus voor de 1ste eeuwse Corinthiërs steekhoudend zijn geweest, anders had hij het nooit op deze manier kunnen brengen.

In ieder geval Paulus zegt niet hoe kort het haar moest zijn van de man, maar veeleer valt uit het verband op te maken dat het voor een man niet eervol was om zijn haar te dragen als een vrouw. Verder valt op dat in vers 15 wordt gesproken over de bedekking van het haar van de vrouw, als toevoeging op de eer. Nu zien we dat eerder in dit hoofdstuk Paulus ook hierover spreekt: "Iedere man die bidt of profeteert en [iets] op [zijn] hoofd heeft, onteert zijn hoofd. Iedere vrouw echter die bidt of profeteert met onbedekt hoofd, onteert haar eigen hoofd, want het is precies hetzelfde alsof zij kaalgeschoren is" (1 Cor. 11:4-5). Zou deze bedekking iets te maken hebben met een sluier? Nu wil het geval, zoals we op afbeeldingen zien dat Griekse vrouwen een band of doek om het haar deden als ze het opmaakten en je zou kunnen zeggen dat dit de bedekking is. Echter het was bij de Grieken de gewoonte dat bij hun cultussen de vrouwen deze doeken/sluiers afdeden, zoals ik in de volgende boeken heb gevonden: "The Greeks (both men and women) remained bareheaded in public prayer ..." (A. T. Robertson, Word Pictures in the New Testament, Vol. 4, p. 159), "It is true that the Greek practice was to keep the head uncovered at their religious rites (as Grotius and Wetstein have remarked) ... " (W. J. Conybeare and J. S. Howson, The Life and Epistles of St. Paul, The S. S. Scranton Company, 1920, p. 445) en "The mysteries inscription of Andania (Ditt. Syll.3, 736), which gives an exact description of women taking part in the procession, makes no mention of the veil. Indeed, the cultic order of Lycosura seems to forbid it. Empresses and goddesses ... are portrayed without veils ..." (Kittel Theological Dictionary of the New Testament 1965, vol. 3 p. 562).

Blijkbaar was het de gewoonte dat de Corinthische vrouwen hun haar los lieten hangen als ze in extase kwamen en dat Paulus tegen deze heidense gewoonte in ging. Tijdens de dienst moest het er geordend aan toe gaan, inclusief de verzorging van het haar en als deze vrouwen dat blijkbaar te veel werk vonden dan maar kaalknippen (1 Cor. 11:6) wat minstens zo schandelijk was omdat alleen hoerige types dat in die tijd deden.

Concluderend kunnen we dus over deze verzen zeggen, dat niet sprake is van de specifieke lengte van het haar, maar dat de haren van zowel de man als de vrouw er verzorgd uit moest zien. Dus de man moest niet zijn haar dragen als een vrouw en een vrouw niet haar haar als die van een man. En wel om de volgende reden dat het nl. tijdens de dienst er ordelijk aan toe ging en niet leek op de heidense cultussen. Natuurlijk valt er nog veel meer over te zeggen en ik houd me dan ook voor aanvullingen aanbevolen, omdat ik absoluut geen kenner ben van haarmode.


Tags: 1 Corinthiërs, Kleding, Lichaam, Mode, Uncategorized
Gerelateerde onderwerpen: Kleding

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!


Mede mogelijk dankzij

De Bijbelonderzoeker