‹ Bijbelquiz (219)Israël wordt aangevallen! ›
Recensie Zeeën van recht - Schrijvers voor gerechtigheid
Gepubliceerd op 03-07-2014

Zeeën van recht is een heel erg mooi project van schrijvers voor gerechtigheid (die ondertussen een tweede CD “licht aan” hebben). Het idee is dat deze schrijvers een boodschap brengen voor de kerken. Die boodschap komt erg overeen met het Micha-initiatief en dat is dat we goed moeten zijn voor onze medemensen. Het roept dus op tot (wereldwijde) gerechtigheid. De teksten zijn erg sterk en ze zijn erop gericht om ons alert te maken op het onrecht wat er is (‘Door de ogen van de ander’, ‘waar ga je heen?’), maar er staan ook daadwerkelijke gebeden op (‘Kijken met Uw ogen’). Het is een qua tekst dan ook een erg brede CD die gaat over onrecht van kindsoldaten, tot armoede, tot mensenhandel en hebzucht. Helaas blijven sommige thema’s liggen (denk bijvoorbeeld aan christenvervolging), maar dat is logisch op zo’n eerste CD. Ik denk ook dat ze in samenwerking met het Micha-initiatief nog meer thema’s zullen behandelen. Muzikaal blijft de CD echter ver achter, ondanks dat er enorm goede muzikanten aan meewerken (zoals Sergej Visser, Elbert Smelt, Matthijn Buwalda en Bas van Nienes) heeft geen enkel nummer zo’n hoog kwaliteitsgehalte dat ik deze CD graag aanzet. Dat is jammer, want de boodschap is echt heel goed, maar zo’n CD zet ik niet graag aan. Daarnaast hadden ze denk ik beter gebruik kunnen maken van de kwaliteiten van de muzikanten. Buwalda had bijvoorbeeld een klein jaar na het uitbrengen van deze CD een eigen CD opgenomen die erg aansluit bij de idee van gerechtigheid, maar die is tekstueel meer beeldend en muzikaal een heel stuk sterker. Daarbij moet wel gezegd worden dat Zeeën van recht een kerk-cd is, liedjes om te zingen in de kerk, en dus moeilijk muzikaal kan uitbreiden. Concluderend kan ik zeggen dat het initiatief erg goed is van schrijvers voor gerechtigheid, maar ik hoop echt dat  ze op komende CD’s ook aandacht gaan geven aan het muzikale aspect. Zeeën van recht (en Licht aan)  zijn te bestellen via http://schrijversvoorgerechtigheid.nl/ Je kunt daar ook direct de akkoorden downloaden om de liedjes zelf te spelen.

Tags: Recensie