‹ Vakantie na COVID-19 met IsraëlgidsDe leer van de opname van de gemeente (6) ›
De leer van de opname van de gemeente (5)
Gepubliceerd op 23-06-2020

Maakt het wat uit of je wel of niet in de ‘opname van de gemeente’ gelooft?

Ja, dat maakt zeker wat uit. Om verschillende redenen.

De leer van de opname van de gemeente maakt deel uit van een gedachtegoed waarbij er vanuit gegaan wordt, dat Gods kinderen de narigheid op aarde, gewoonlijk grote verdrukking genoemd, zullen ontlopen. Dat past echter bepaald niet bij wat Jezus ons geleerd heeft, zoals ik verderop zal laten zien.

Is er bij de aanhangers van deze leer, misschien onbewust, sprake van angst?
Zijn we soms zo gehecht aan onze ‘welvaart’, ook al heeft die dit jaar een flinke deuk opgelopen door de coronacrisis, dat we menen daar geen afstand van te hoeven doen?
Dat we ontdekken dat onze aardse ‘zekerheden’ toch wat minder zeker blijken te zijn, dan we dachten?
Menen we dat God ‘verplicht’ is om goed voor Zijn kinderen te zorgen en hen dus te bewaren voor narigheid, in welke vorm ook?

Fanatisme

Een vraag. Hebt u wel eens zelfstandig nagedacht over de toekomstverwachting in de Bijbel, zoals Jezus en de apostelen daar over spreken? Of hebt u, min of meer klakkeloos, aangenomen wat mensen met een zekere ‘naam en faam’ hebben geschreven?
Als toerustingspredikant heb ik vijftien jaar lang in het Zendings-Diaconessen te Amerongen (nu Hebron) iedere herfst/winter een cursus van acht avonden gegeven over een groot aantal Bijbelse onderwerpen. Eén cursusjaar heb ik besteed aan de toekomstverwachting, zoals ik die vanuit mijn Bijbel heb leren verstaan. Toen we het tijdens die cursus hadden over de ‘opname van de gemeente’ was er een broeder die mij boos interrumpeerde met de opmerking ‘Wilt u het beter weten dan Willem Ouweneel’? Ik heb hem daarna niet meer teruggezien. De man was blijkbaar niet gekomen om te leren, maar om bevestigd te krijgen wat hij als waarheid aangereikt had gekregen.
Gelukkig was het maar éen incident, want de cursisten, afkomstig uit een diversiteit van kerken en gemeenten, kwamen met een open hart om te leren. En mijn ervaring was en is dat als de Bijbel opengaat er oude en nieuwe dingen naar boven komen, Matth. 13:52. Dat je kennis van de Bijbelse boodschap aangevuld en verbreed wordt, of eventueel gecorrigeerd. Ik spreek uit ervaring.

Vreemd toch dat, als het om Israël of de toekomstverwachting gaat, er dikwijls zo fel wordt gereageerd. Is het dan zo erg als datgene wat je altijd voor waar hebt gehouden belicht wordt op een manier die je (opnieuw) aan het denken zet, zoals ik dat deze week heb gedaan? Bedenk wel dat, wat u deze week op deze site leest, de hoofdlijn van Gods gemeente van alle eeuwen is en dat de leer van de opname van de gemeente een zijspoor is!

Ik heb in mijn leven soms de meewarige blikken gezien van bijbelleraars, toen ze ontdekten dat ik niet geloofde wat zij geloofden als het ging over de schematische toekomstverwachting.
Mijn leven staat echter in het teken van ‘herijken’, d.w.z. steeds weer opnieuw nagaan of datgene wat ik aan Bijbelkennis en inzicht heb verworven overeind blijft in het licht van wat andere leraars gezegd en geschreven hebben.

De kerken zijn achter gebleven als het gaat om de toekomst

Wat mij door de jaren heen is opgevallen is, dat de evangelisch ingestelde gemeenten veel meer aandacht hebben besteed aan de toekomstverwachting dan de grotere kerken. Een blad als het Zoeklicht, dat overigens ook hele goede dingen schrijft, laat me daar duidelijk over zijn, heeft zolang ik leef, in navolging van Johannes de Heer ‘gehamerd’ op het maranatha denken, inclusief de leer van de opname van de gemeente. De kerken, gelet op de boeken in mijn kast, zijn er niet aan voorbijgegaan, maar hadden er toch minder aandacht voor dan de vrije gemeenten.
En als je je hele leven niets anders leest of hoort, ja dan zet zich een bepaald patroon zich zo vast in je denken dat er voor een andere kijk op de Bijbel geen of nauwelijks plaats is. Vooral ouderen (niet allen hoor) missen de soepelheid van geest om ‘hervormd’ te willen worden, wanneer het Woord hen daar in voorgaat.

Als je ‘smult’ van boeken als ‘De Laatste Bazuin’ (Jenkins en LaHaye) die de leer van de opname in romanvorm zó weten te brengen, dat je helemaal meegesleept wordt, ja dan is het voor een christen wel erg moeilijk om een helder zicht te krijgen op de boodschap van de Bijbel m.b.t. de toekomst.
Met alle respect, mensen als John Nelson Darby (1880-1882), de grondlegger van de Vergadering van Gelovigen en in de vorige eeuw Hal Lindsey (1929) hebben het volk van de Heer bepaald geen dienst bewezen.
Ik heb de boeken van Hal Lindsey gelezen, omdat ik wilde weten of ik in de Bijbel dingen over het hoofd had gezien. Maar ik ben bij het lezen bepaald niet blij geworden. Typisch Amerikaanse ‘theologie’ die de oppervlakkige lezer waarschijnlijk wel aanspreekt. Maar de serieuze bijbellezer ontdekt al snel de zwakke punten en de misvattingen die zich opstapelen.

Systematisch denken

Nog iets. Ik merk dat veel christenen niet buiten kunnen, wat ik noem, systematisch denken. Dat brengt het gevoel mee dat je min of meer kan heersen’ over de boodschap van de Bijbel. Dan heb je alles keurig op een rijtje.
In mijn kast staat het boekje ‘Bijbels Panorma’ met als ondertitel: ‘De zeven bedelingen van Gods heilsplan in twaalf overzichtelijke schetsen’. Als ik dat inkijk dan zie ik datgene wat ik zojuist schreef. Zo menen we het plan van God voor ons verstand doorzichtig te hebben gemaakt. Maar wie, met zo’n schema in de hand, de Bijbel leest is, wat ik maar gewoon noem, ‘voorgeprogrammeerd’. Immers elke stukje Bijbeltekst hoort thuis in éen van de schema’s! Met alle respect, het past niet bij een groot, creatief God.

Zijn er dan geen grondlijnen? Zeker, maar grondlijnen zijn iets anders dan er een compleet schema van heel de Bijbel op na houden.

‘Als vervolging komt’.

Mijn studiegenoot uit de jaren zestig, Jan Pit (1941-2008) was jarenlang betrokken bij Kruistochten/Open Doors. Vanaf 1966, was hij zendeling in Laos. Hij heeft in 1981 een boekje geschreven, uitgegeven door Gideon, met als titel: ‘Als vervolging komt’. Daarin laat hij zien dat moeiten, vervolging, verdrukking etc. ook Gods kinderen niet voorbijgaat. De hele kerkgeschiedenis tot op vandaag, getuigt daar van. Hij wist waar hij over sprak (de Vietnamoorlog was in volle gang). Ook zijn Engelse boekje: ‘Day by day with the suffering church’, zegt genoeg, lijkt me.

Dat ligt helemaal in de lijn wat Jezus Zelf daar over heeft gezegd, toen Hij op aarde was.
‘Als de wereld u haat, weet dan dat zij Mij eerder dan u gehaat heeft. Omdat u niet van de wereld bent, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat de wereld u. herinner u het woord dat Ik gezegd heb: een dienaar is niet meer dan zijn heer. Als zij Mij vervolgd hebben zullen zij ook u vervolgen; als ze Mijn woord in acht nemen, zullen zij ook het uwe in acht nemen’. Joh. 15:18-20.
‘Deze dingen heb ik tot u gesproken, opdat u in Mij vrede zult hebben. In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen’. Joh. 16:33.

En wat te denken van de woorden van Paulus: ‘En zij (Paulus en Barnabas) versterkten de discipelen (te Lystra, Iconium en Antiochië), spoorden hen aan in het geloof te blijven en dat wij door veel verdrukkingen in het Koninkrijk moeten ingaan’. Dat schrijft hij aan een gemeente die net enkele weken oud was! Dat klinkt toch even anders dan wat ik in mijn jonge jaren zong: ‘Blij en vrolijk, blij en vrolijk, alle dagen zonneschijn’. Niet dus.
Paulus wist waar hij het over gehad, gelet op wat hem tijdens zijn leven is overkomen, 2 Cor. 11:24-32.
En als hij Timotheüs daar aan heeft herinnerd. 2 Tim. 3:11 zegt hij er achteraan: ‘Allen die godvruchtig willen leven in (verbondenheid met) Christus Jezus, zullen vervolgd worden’.

Joh. 3:16 en 1 Joh. 3:16

Ik hoor het Anne van der Bijl nog zeggen tijdens een dienst in de gemeente waartoe ik destijds behoorde. ‘Wie van u weet wat er staat in Joh. 3:16’? Er ging een zee van handen de lucht in. Anne vervolgde: ‘En wie van u weet wat er in 1 Joh. 3:16 staat’? Het bleef stil. Toen we onze Bijbel opsloegen lazen we: ‘Wat liefde is hebben we geleerd van Hem die Zijn leven voor ons gegeven heeft. Daarom horen ook wij ons leven te geven voor onze broeders en zusters’. Dat klinkt bepaald niet comfortabel, maar is voor heel wat geloofsgenoten in de wereld dagelijks werkelijkheid!

Weet u, het leven is een permanente strijd. Strijd in onze gedachten, voortdurend beïnvloed door de media, een strijd met ons zondige hart, de strijd m.b.t. de listen en methoden van satan.
Ik hoef het u waarschijnlijk niet te vertellen, maar het is waar, God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst.

De wereld gaat een zware tijd tegemoet

Neem het maar goed in u op: de wereld gaat een zware tijd tegemoet. De huidige crisistijd is nog maar een voorspel. Het begin van de weeën, Matth. 24:7 en 8. Maar in dat alles is de Heer met ons. Hij bidt: ‘Vader, Ik bid niet dat U hen uit de wereld wegneemt, maar dat U hen bewaart voor de boze’, Joh. 17:15. Het lijkt me een duidelijk antwoord aan de mensen die menen geen deel te zullen hebben aan de weeën en plagen die de maatschappij en de aarde zullen treffen voordat Jezus komt. Omdat ze dan menen ‘opgenomen te zijn’ in de hemel, terwijl op aarde de ‘ellende’ los barst, waar vooral, in deze leer, Israël mee te maken zal krijgen.
De mensen die geloven in de opname van de gemeente, waarbij de gemeente met Jezus naar de hemel gaat, hebben het Bijbels getuigenis niet aan hun kant, dat hebt u inmiddels wel begrepen.

Wordt vervolgd.

Drs. C.A.E. Groot


Tags: Opname van de Gemeente
Gerelateerde onderwerpen: Opname van de Gemeente

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!


Mede mogelijk dankzij