SV | Maar hij zeide: Het is geen stem des geroeps van overwinning, het is ook geen stem des geroeps van nederlaag; ik hoor een stem van zingen bij beurte. |
WLC | וַיֹּ֗אמֶר אֵ֥ין קֹול֙ עֲנֹ֣ות גְּבוּרָ֔ה וְאֵ֥ין קֹ֖ול עֲנֹ֣ות חֲלוּשָׁ֑ה קֹ֣ול עַנֹּ֔ות אָנֹכִ֖י שֹׁמֵֽעַ׃ |
Trans. | wayyō’mer ’ên qwōl ‘ănwōṯ gəḇûrâ wə’ên qwōl ‘ănwōṯ ḥălûšâ qwōl ‘annwōṯ ’ānōḵî šōmē‘a: |
Maar hij zeide: Het is geen stem des geroeps van overwinning, het is ook geen stem des geroeps van nederlaag; ik hoor een stem van zingen bij beurte.
Zie haar, haar handen schudden van de sistra om plezier te brengen aan de god, haar vader Amun. Zie hoe mooi ze beweegt, haar haren gevlochten met lint, de zangeres met perfecte eigenschappen … Plezier is er in de bewegingen van haar lipen… Haar hart is een en al vriendelijkheid, haar woorden zacht aan die op aarde. Men leeft alleen maar om haar stem te horen…
Uit de verschillende beschrijvingen lijkt het erop dat het voornamelijk vrouwen waren die zongen, naast koningin Nefertite is ook Meresamun (800 v.C.) een bekende tempelzangeres. Uit de Egyptische beschrijvingen zien we dat deze zangeressen vaak ook sieraden, zoals de menat, hadden die geluid maakten. Opvallend is dat in Jesaja we een soortgelijke beschrijving vinden van een enkelband (“en hun enkelringen laten rinkelen” Jes. 3:16). Is het om die reden dat we in Ex. 33:4-5 lezen dat ze hun sieraden afdoen, omdat deze waren gebruikt voor de afgodische verering van het kalf?
Zie hier voor een verklaring van de gebruikte coderingen.
Zie hier over het gebruik van de interlineair.
|
Maar hij zeide: Het is geen stem des geroeps van overwinning, het is ook geen stem des geroeps van nederlaag; ik hoor een stem van zingen bij beurte.
Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!