Aantekeningen bij de Bijbel
Vragen, overdenkingen en achtergronden over de Bijbel,
welke resulteren in allerlei aantekeningen.
SV | En op den eersten [dag] der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte [zijne] rede uit tot den middernacht. |
Steph | εν δε τη μια των σαββατων συνηγμενων των μαθητων του κλασαι αρτον ο παυλος διελεγετο αυτοις μελλων εξιεναι τη επαυριον παρετεινεν τε τον λογον μεχρι μεσονυκτιου
|
Trans. | en de tē mia tōn sabbatōn synēgmenōn tōn mathētōn tou klasai arton o paulos dielegeto autois mellōn exienai tē epaurion pareteinen te ton logon mechri mesonyktiou |
Algemeen
Zie ook: Heilig Avondmaal, Nacht, Paulus (apostel), Sabbat, Zondag
Aantekeningen
En op den eersten [dag] der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte [zijne] rede uit tot den middernacht.
- En op den eersten [dag] der week, Een van de kenmerken van de eerste christenen was dat ze eens in de week bij elkaar kwamen om gemeenschappelijk de avondmaaltijd te houden. Deze avonden bestonden uit twee delen: de maaltijd (δεῖπνον deipnon G1173) en het ongedwongen samenzijn (συμπόσιον symposion G4849) daarna. Dit was geheel volgens het gebruik van de vele verenigingen en groeperingen uit die tijd. Voor de christenen was dit een eerste aanzet voor het houden van de diensten op de zondag. Het christendom ontstond uit het jodendom en Joden die christen waren geworden zullen doorgaans aan die familiemaaltijd op zaterdagavond zijn blijven deelnemen. Voor hen als christenen was echter een gemeenschappelijk maal met medechristenen toch belangrijker. Pas bij die groepsmaaltijd en in het samenzijn dat erop aansloot, konden zij hun nieuwe overtuigingen en verwachtingen volledig met geestverwanten delen. Pas aan het christelijk avondmaal anticipeerden zij werkelijk op de ideale toekomst die zij verwachtten. Pas aan deze maaltijd beleefden zij dat zij een nieuwe schepping waren. Pas dit avondmaal was de volle uitdrukking van hun identiteit. Hierbij vergeleken was het joodse familiemaal, hoe feestelijk ook, van mindere betekenis (H.J. de Jonge, Zondag en sabbat: Over het ontstaan van de christelijke zondag. Leiden 2006, p. 12ev.; Alikin, p. 36-45).
Vertaalnotities
Zie hier voor een verklaring van de gebruikte coderingen.
Zie hier over het gebruik van de interlineair.
συνηγμενων
bijeengekomen waren
μαθητων
als de discipelen
επαυριον
des anderen daags
μεσονυκτιου
den middernacht
|
En op den eersten [dag] der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte [zijne] rede uit tot den middernacht.
- τη επαυριον G1887 "de volgende dag"; Sommigen hebben op basis hiervan geïnterpreteerd dat de frase "de eerste dag van de week" de zaterdag is omdat er dan geen nieuwe dag nodig was om te vertrekken, echter uit de gehele context blijkt duidelijk dat hier wordt gesproken over de zaterdagavond en dat Paulus op zondag vertrok (V.A. Alikin, p. 37-38).
- κλάω G2806 "breken (v. brood)" (Mat. 14:19; 15:36; 26:26; Mark. 8:6, 19; 14:22; Luk. 22:19; 24:30; Hand. 2:46; 20:7, 11; 27:35; 1 Cor. 10:16; 11:24 †); Een verwijzing dat het om ongezuurd brood (matses) gaat.
- διαλέγομαι G1256 "argumenteren, discussiëren" (Mark. 9:34; Hand. 17:2, 17; 18:4, 19; 19:8-9; 20:7, 9; 24:12, 25; Hebr. 12:5; Jud. 1:9 †);
- παρατείνω G3905 hapax "uitstrekken, rekken";
____
- ἡμῶν WH NR CEI Riv TILC Nv NM; τῶν μαθητῶν ς; τῶν μαθητῶν τοῦ Byz ND Dio
Koop nu
Commentaar
Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!