‹ Feministische problemen in BibliobloglandWijnstok ›
Daniël
Gepubliceerd op 03-09-2009

Rondom de vakantieperiode wil ik nog wel eens een roman lezen. Zo kreeg ik van de week het boek Daniël van Guus Houtzager. Nu kende ik deze schrijver van zijn Griekse Mythologie encyclopedie (die als bestseller in 9 talen werd vertaald), het was dus te begrijpen dat ik een hoge verwachting had van zijn boek over Daniël, temeer daar ik nog nooit een roman van hem had gelezen.

Volgens de achterflap is Daniël, na Hector, over de moedige Trojaanse held, het tweede deel van Houtzagers trilogie over onverzettelijke figuren uit de Oudheid die door hun moed en inzicht bepalend waren voor de vorming van algemeen menselijke waarden.

Niet verwonderlijk deze keuze, daar Daniël één van de meest intrigerende figuren uit de Bijbel is. Als balling en gijzelaar verblijft Daniël aan het hof van de Babylonische koning Nebukadnessar, die in 586 v.Chr. Jeruzalem heeft verwoest. Over het leven van deze profeet is eigenlijk weinig meer bekend dan in de Bijbel is beschreven. Toch weet Guus Houtzager op een indrukwekkende manier het angstaanjagende kat- en muisspel tussen de wrede machthebber en de machteloze profeet tegen de achtergrond van het zinderende Babylon, de eerste wereldstad uit de geschiedenis te beschrijven. Hierbij wordt op een duidelijke manier beschreven hoe het in zo'n stad uit de oudheid er aan toe ging, inclusief de intriges aan het hof. Natuurlijk worden ook legenden zoals de heimwee van Amytis de vrouw van Nebukadnezar, naar haar geboorteland Medië aangehaald en voor wie de koning de zogenaamde Babylonische tuinen liet aanleggen (overigens een legende die niet op waarheid berust, maar dat doet er voor het verhaal niet toe). Op schitterende manier komt in een gesprek tussen haar en Daniël naar voren dat ook zij een balling is.

In de verschillende romans die ik over Daniël heb gelezen wordt hij altijd als de heldhaftige profeet beschreven, zo niet in dit boek. Hier komen ook de zwakheden van Daniël naar voren, hij twijfelt, is soms bang (net zoals Elia die op de vlucht sloeg) en heeft het moeilijk om een tiran te dienen die zijn familie heeft uitgemoord. Weliswaar gaat de schrijver soms te ver met zijn literaire vrijheden, zoals bij de beschrijving van een verkrachting van Daniël, maar de setting is niet misplaatst als men bedenkt dat de stad Babylon ook in de Bijbel wordt afgebeeld als de grote hoer. Een ander groot pluspunt van dit boek is dat de lezer achtergrondinformatie krijgt over de Babyloniërs, hun goden, hun economie en hun cultuur. Ook wordt op een duidelijke manier de Babylonisering beschreven van de Joden, een punt welke ik in veel boeken mis, maar we weten uit de Bijbel dat een groot deel van de Joden, na de ballingschap, nooit meer terugkeerde naar hun vaderland en dat deze Babylonisering dus ter dege heeft plaatsgevonden.

Nu is er één groot verschil met veel "christelijke" romans, deze is niet specifiek voor christenen geschreven en dat blijkt uit verschillende zaken, zo wordt inconsequent "god" en "God" gebruikt, wat soms storend kan werken. In sommige gedeelten zoals een gesprek tussen Daniël en Nebukadnezar kan ik me dat voorstellen om zo juist het verschil tussen Jood/Babyloniër te benadrukken, maar in verschillende gevallen was het volkomen willekeurig. Ik hoop dan ook dat in een volgende druk hier aandacht aan wordt besteed, want ondanks dit minpunt is het een boek welke ik in één ruk heb uitgelezen en graag wil aanbevelen aan de lezers van mijn blog.

Boekgegevens:

Guus Houtzager

Daniël

Stichting Uitgeverij Papieren Tijger

ISBN 9789067282352

NUR 300

165 pagina's

EUR 19,90


Tags: da, Recensie

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!


Mede mogelijk dankzij

Hadderech