De afgelopen dagen zijn er verschillende pogingen ondernomen om deze blog te hacken. Reden is dat door de aanhoudende escalatie tussen Israël en Hamas veel sites op dit moment worden aangevallen door cyberterroristen.

Om deze reden wordt tijdelijk de reactiemogelijkheid afgesloten.

Tags:

SHEMA YISRAEL

Op dit moment spreken vele Joden de tekst uit Deuteronomium 6:4-9, hun geloofsbelijdenis:

4 Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!
5 Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht.
6 Deze woorden, die ik u heden gebied, moeten in uw hart zijn.
7 U moet ze uw kinderen inprenten en erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat.
8 U moet ze als een teken op uw hand binden en ze moeten als een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn.
9 U moet ze op de deurposten van uw huis en op uw poorten schrijven.

Tags: , , ,

En de Engel des HEEREN verscheen hem in een vuurvlam uit het midden van een braambos; en hij zag, en ziet, het braambos brandde in het vuur, en het braambos werd niet verteerd.

Exodus 3:2

Deze passage in de Bijbel waar God verscheen aan Mozes is een van de bekendere. Op de vraag wat voor soort plant wordt bedoeld met de brandende braambos wordt het plotseling een stuk onduidelijker. In de loop der jaren zijn er vele verklaringen gezocht wat voor soort struik dit zou zijn geweest. Hierbij moeten we bedenken dat Mozes, niet alleen na zijn jarenlange ervaring als schaapherder in de woestijn, maar ook door zijn goede opleiding als Egyptisch prins, een goede kennis moet hebben gehad van de flora.

De meest gangbare verklaring (Bruijel, F.J., Tijden en Jaren, p. 198) is dat het zou gaan om de Braam (Rubus ulmifolius), men baseert zich dan op de LXX en het Nieuwe Testament (Mk. 12:26; Lk. 20:37; Hand. 7:30; 7:35) waar het Griekse βάτος batos wordt gebruikt wat in eerste instantie Braam betekent (Henry George Liddell. Robert Scott. A Greek-English Lexicon. batos), maar ook de meer algemenere betekenis van ‘doornstruik’ heeft (SBNT, βάτος batos : Het zelfstandig naamwoord (mnl./vrl.) batos betekent ‘doornstruik, braamstruik’). Dat het om een Braam zou gaan is niet waarschijnlijk daar deze struik niet voorkomt in woestijnachtige gebieden, gezocht zal dan ook moeten worden naar een doornachtige struik. Volgens Tristram (The Natural History of the Bible, p. 392) wordt met סנה seneh, de brandende braambos (Ex. 3:2, 3, 4; Deut. 33:16), de Acacia nilotica bedoeld, omdat deze in het Egyptisch sunt en in het Arabisch seyal wordt genoemd.

Een opmerkelijk voorbeeld van een afwijkende vertaalwijze vinden we in de Naardense Bijbel van Pieter Oussoren. Die noemt het “Sinaï-doorn”, omdat de stam van het woord volgens hem duidelijk verwantschap vertoont met Sinaï. Als theoloog is hij niet geïnteresseerd in welke plant mogelijk bedoeld is, maar naar de bedoeling van het woord zelf. Het woord verwijst naar de plek waar de tegenstellingen worden opgeheven, de plek van de eenheid.

Tags: , ,

Bijbels Gaza

In de Bijbel lezen we meermalen over de stad Gaza.

De eerste keer lezen we over Gaza in de volkentabel als een plaats bij de grens van de Kanaänieten (Gen. 10:19). Daarna wordt het weer genoemd bij de intocht van het land na de Exodus (Deut. 2:23; Joz. 10:41, 11:22, 15:47; Richt. 1:18) en bij een aanval van de Mideanieten en Amelekieten (Richt. 6:4)

Vervolgens wordt Gaza genoemd in de bekende geschiedenis van de richter Simson “Maar Simson bleef tot middernacht liggen. Toen, te middernacht, stond hij op, greep de deuren van de stadspoort met de beide posten en trok ze los, met grendel en al. En hij legde ze op zijn schouders en droeg ze omhoog naar de top van de berg die tegenover Hebron ligt.” (Richt. 16, HSV) Uiteindelijk wisten de Filistijnen Simson via een list te pakken te krijgen en gooiden hem in de gevangenis van Gaza (Richt. 16:21), om hun overwinning te vieren brengen ze hem later naar de tempel van Dagon waar hij een heldhaftige dood sterft door de twee steunpilaren om te duwen waardoor de tempel in elkaar viel. In zijn sterven, doodde hij meer Filistijnen dan in zijn leven (Richt. 16:25-30).

In 1 Sam 6:17 lezen we dat een van “de gouden gezwellen die de Filistijnen de HEERE als schuldoffer hebben doen toekomen” (HSV) namens Gaza was en later in de ark werd gelegd.

In 609 v.C. gaat de profetie van Jeremia in vervulling en wordt de stad ingenomen door farao Necho van Egypte (Jer 47.1).

Later in Amos lezen we de dubieuze rol die de bewoners van de stad hadden toen ze de Joden uitleverden aan Edom (Am. 1:6).

In het NT wordt de stad slechts eenmaal genoemd en wel in Handelingen 8:26 waar “Een engel van de Heer zei tegen Filippus: ‘Ga tegen de middag naar de verlaten weg van Jeruzalem naar Gaza.’” (HSV)

Tags:

Joods Gaza

In de Bijbel lezen we meermalen over de stad Gaza. Zo is de geschiedenis van de richter Simson bekend “Maar Simson bleef tot middernacht liggen. Toen, te middernacht, stond hij op, greep de deuren van de stadspoort met de beide posten en trok ze los, met grendel en al. En hij legde ze op zijn schouders en droeg ze omhoog naar de top van de berg die tegenover Hebron ligt.” (Richt. 16, HSV) Later in Amos lezen we de dubieuze rol die de bewoners van de stad hadden toen ze de Joden uitleverden aan Edom (Am. 1:6).

Maar ook buiten de Bijbel blijkt dat de er altijd een connectie is geweest tussen de Joden en Gaza. Nadat de Filistijnen verdwenen waren, kwam de stad onder heerschappij van verschillende rijken, zoals de Egyptenaren, Grieken en Romeinen. Al die tijd werd de stad bewoond door Joden, we worden hieraan herinnerd in 1 Makkabeeën 15:33-35 (ong. 145 v.C.) En Simon antwoordde hem: ‘Wij hebben geen vreemd gebied veroverd en ons niets toegeëigend dat niet van ons was, wij hebben slechts het bezit van onze voorouders heroverd dat onze vijanden enige tijd wederrechtelijk in handen hebben gehad. Wij hebben alleen maar de kans gegrepen ons rechtmatige bezit terug te winnen. Wat Joppe en Gezer betreft en de aanspraak die u daarop maakt: deze steden hebben ons volk en ons land zware slagen toegebracht. Niettemin zijn wij bereid u voor deze steden honderd talent te geven. (NBV)

Na de grote joodse opstanden tegen het Romeinse rijk in 67 n.C. en opnieuw in 132 n.C., en de vernietiging van de Joodse soevereiniteit in het land van Israël, speelde Gaza opnieuw een vreemde rol in de Joodse geschiedenis: net als in de tijd van de profeet Amos diende het als de belangrijkste markt voor de joodse slaven in het Romeinse rijk. Toch kwamen de Joden weer terug en in de 4de eeuw bloeide de joodse gemeenschap. Gaza werd de belangrijkste haven voor Joodse handel in het Heilige Land. Verder was Gaza in de eeuwen daarna een centrum van Talmoedische en Kabbalistische studies.

Tegen de tijd dat de Arabieren kwamen in de 7de eeuw n.C., hadden de Joden al meer dan 2000 jaar in Gaza gewoond. In 1929, toen het gebied onder Britse controle kwam en nadat de Joden van Hebron waren afgeslacht door de plaatselijke Arabische bevolking, werd de gehele Joodse gemeenschap van Gaza door de Britse troepen geëvacueerd uit vrees voor een massale pogrom.

Ook archeologisch zijn een aantal belangrijke vondsten gedaan. Zo is er een synagoge gevonden, welke in 508 n.C. gedurende de Byzantijnse periode was gebouwd en lag in Maiuma (de haven van Gaza). In 1965 ontdekten Egyptische archeologen hier een mozaïek van Koning David die een harp bespeelt. De lokale Arabische bevolking beschadigden al snel het gezicht in het mozaïek uit angst dat er een verband zou worden gelegd tussen Joden en Gaza. Toen het Israëlische leger het gebied heroverde tijdens de oorlog van 1967, verwijderden de Israëlische archeologen wat er over was van het mozaïek en herstelden met behulp van een foto het gezicht. Het is nu permanent tentoongesteld in het Israël Museum.

Tags: ,

En toen zij de lofzang gezongen hadden, vertrokken zij naar de Olijfberg.

Markus 14:26 (HSV)

In dit Bijbelgedeelte lezen we dat Jezus en de discipelen na de viering van het Heilig Avondmaal “de lofzang” zongen. Het is interessant om te kijken of daar meer van bekend is. Nu weten we dat dit een zogeheten Pesach-maaltijd was en dan wordt door de Joden altijd de hallel-psalmen gezongen (Psalm 113-118), waarbij de Psalm 113 en 114 voor de maaltijd en de overige aan het einde nadat de vierde beker is gedronken.

Nu viel het mij op dat bij ons in de kerk nooit na het avondmaal een van deze Psalmen wordt gezongen en ik vroeg me af of in andere kerken dit wel het geval is. Bij een kleine zoektocht op internet bleek dat op enkele verzen van Psalm 116 na geen van deze hallel-psalmen wordt gezongen of zelfs gelezen. Ik heb geen reden kunnen vinden waarom niet, maar het verbaasde me wel, want wat is er nou mooier om die Psalmen te zingen die ook Jezus zong tijdens deze maaltijd.

Tags: ,

Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Jesaja 40:1 (HSV)

In sommige Hebreeuwse Bijbels is de eerste letter van dit vers, de “nun”, groter geschreven dan de overige letters. Dit is vreemd want het Hebreeuws kent geen hoofdletters. Naast deze tekst zijn er nog enkele Bijbelteksten waar dit gebeurd en altijd heeft dat als doel om er extra de nadruk op te leggen.

Ik werd hierbij bepaald omdat naast een Hebreeuwse letter “nun” ook een Arabische “nun” bestaat die sinds deze week ook veel aandacht heeft gekregen. De ISIS markeerde met deze letter de huizen waar christenen woonden, die ze “nasrani” noemen. In mijn blog eerder vandaag heb ik daar al over geschreven en meldde dat het nu wereldwijd wordt gebruikt ter bemoediging van de vervolgde christenen. En wat is meer bemoedigend dan deze tekst!

Tags: ,

Het jaar 2014 is tot nu toe het ergste rampjaar voor de vervolgde christenen. Nog nooit eerder zijn er zoveel vervolgd en vermoord.

  • In Nigeria werden niet alleen honderden christelijke meisjes ontvoerd, maar ook vele christenen vermoord en tientallen kerken vernietigd.
  • In Egypte wordt met grote regelmaat christelijke vrouwen ontvoerd en gedwongen zich te bekeren tot de islam. Daarnaast zijn ook tientallen vermoord om hun geloof.
  • Syrië en Irak zijn duizenden christenen vermoord en de overigen zijn gevlucht omdat ISIS deze week opdracht heeft gegeven dat ze zich moeten bekeren of gedood zullen worden. Tijdens hun vlucht werden ze bovendien nog eens beroofd van al hun schaarse bezittingen die ze meenamen.
  • China heeft dit jaar al tientallen kerken verwoest en honderden christenen zijn gearresteerd.
  • Afghanistan, deze week alleen al zijn meerdere christenen vermoord en velen zijn op de vlucht geslagen.
  • India, ook hier hetzelfde meerdere kerken zijn aangevallen en verwoest. Vele gewonden en anderen die op de vlucht zijn geslagen.

Deze week heeft de ISIS op veel deurposten in Mosul (Irak) de Arabische letter “nun” geschilderd als teken dat daar christenen wonen. Die letter staat voor ‘nasrani’, de naam die moslims gebruiken voor christenen. Om steun te betuigen aan deze vervolgde christenen is door verschillende organisaties de oproep gedaan om deze letter als profiel op je Faceboek, Twitter en/of andere social media te plaatsen.

Wilt u meer weten? Op “Nieuws over Christenvervolging” wordt regelmatig links naar artikelen geplaatst over de christenvervolging in de wereld. Als u deze pagina “liked” geeft u aan dat u achter deze vervolgden staat.

Tags:

Sh’ma Israel

In deze moeilijke tijd voor Israël willen we hen met dit lied een hart onder de riem steken:

Hoor Israël, mijn God – door Sharit Hadad

Wanneer het hart huilt en alleen God het hoort
de pijn stijgt boven de (levens)adem
een man valt voordat hij ten onder gaat
met een kort gebed, hij de stilte verbreekt

Hoor Israël, mijn God, U kunt het allemaal doen
U gaf me mijn leven, U gaf me alles
in mijn ogen een traan, stilletjes huilt het hart
wanneer het hart zich omhoog richt, de levensadem roept

Hoor Israël, mijn God, ik ben nu alleen
maak me sterk, mijn God, zodat ik niet zal vrezen
de pijn is groot, nergens een plek om naartoe te vluchten
laat het stoppen, er is geen kracht in mij

Wanneer het hart huilt, de tijd stopt met bewegen
in een seconde een man zijn hele leven ziet voorbijgaan
naar het onbekende waar hij niet heen wil gaan
hij roept om zijn God, aan de rand van de afgrond.

Wanneer het hart huilt en alleen God het hoort
de pijn stijgt boven de (levens)adem
een man valt voordat hij ten onder gaat
met een kort gebed, hij de stilte verbreekt

Hoor Israël, mijn God, U kunt het allemaal doen
U gaf me mijn leven, U gaf me alles
in mijn ogen een traan, stilletjes huilt het hart
wanneer het hart zich omhoog richt, de levensadem roept

Wanneer het hart huilt en alleen God het hoort
de pijn stijgt boven de (levens)adem
een man valt voordat hij ten onder gaat
met een kort gebed, hij de stilte verbreekt

Tags: , ,

Toen kwam er een kampvechter tevoorschijn uit het leger van de Filistijnen. Zijn naam was Goliath, uit Gath; zijn lengte was zes el en een span.
Hij had een bronzen helm op zijn hoofd, een geschubd harnas aan – het gewicht van het harnas was vijfduizend sikkel brons –
hij droeg een bronzen scheenplaat boven zijn voeten en een bronzen werpspies op zijn schouders.
De schacht van zijn speer was als een weversboom, en de punt van zijn speer was van zeshonderd sikkel ijzer; en de schilddrager ging voor hem uit.

1 Sam. 17:4-7 (HSV)

In onze minireeks over de Filistijnen deze keer een beschrijving van hun wapenrusting. Als de Israëliërs onder aanvoering van Saul tegenover de Filistijnen zijn gelegerd, is er een impasse omdat van de Filistijnse kant een kampvechter was die hen uitdaagde. Uiteindelijk is het de toen nog jonge David die deze uitdaging aannam en hem wist te doden. Interessant is dat er veel aandacht wordt besteed aan wat deze kampvechter droeg.

Nu zijn er ook afbeeldingen van (verslagen) Filistijnen gevonden in de tempel van Medinet Habu (1182-1151 v.C.) en mijn eerste gedachte was dan ook om te kijken of dit overeenkwam met de genoemde beschrijving. Nu ben ik geen deskundige op dit gebied, maar op de helm na kon ik niet zoveel overeenkomsten zien (overigens zo’n helm is nooit gevonden bij archeologische opgravingen). In tweede instantie is dit ook logisch, in de afbeelding gaat het om gevangen Filistijnen en men zal die zeker niet hun wapens en wapenrusting hebben laten houden. Ook tegenwoordig worden de wapens als eerste afgepakt, en de wapenrusting is logisch omdat die meestal kostbaar waren vanwege het metaal en als oorlogsbuit werd gebruikt.

Een ander probleem waar ik mee zat is het feit dat Goliath’s uitrusting zo enorm zwaar is. Echter uit archeologische vondsten in Ashkeloth en Ekron geven een vermoeden dat het harnas die was van een Filistijnse wagenstrijder en de vermeende herkomst van het gebruikte Hebreeuwse woord širyôn, nl. van het Akkadisch siriam, ondersteund dit vermoeden. Maar zoals altijd zijn er andere geleerden die in de wapenrusting overeenkomsten zien met een Griekse hopliet (zwaardvechter). Daarnaast zijn er nog heel veel vragen, die door gebrek aan archeologische vondsten, nog niet beantwoord.

Tags: , , , ,

In de Bijbel lezen we voortdurend over allerlei wonderen en veel christenen en nog meer niet-christenen denken dat het tegenwoordig niet meer gebeurd.

Vandaag is er een nieuwe FaceBook pagina geopend met de naam “Against all Odds“, waar allerlei berichten uit kranten worden neergezet over gebeurtenissen rondom de oorlog tussen Israël en Hamas die niet direct te verklaren zijn. Zoals, scholen die gemist worden, een raket die op een benzinestation valt en niet explodeert, gebouwen vol mensen die gemist worden en ga zo maar door.

Een goede reden om het zelf te controleren op “Against all Odds“.

Tags:

« Older entries