Beweegoffer
תְּנוּפָה H8573 "beweegoffer",

Zie ook: Offer, Offering,

Beweegoffer (Hebreeuws תְּנוּפָה H8573), een offer dat door de priester heen en weer werd bewogen.

Inhoud

Bijbel

In Lev. 23:9-11 lezen we wat een beweegoffer is:

9 De HEERE sprak tot Mozes: 10 Spreek tot de Israëlieten, en zeg tegen hen: Wanneer u in het land komt dat Ik u geven zal, en u de oogst ervan binnenhaalt, dan moet u de eerste schoof van uw oogst naar de priester brengen. 11 Hij moet de schoof voor het aangezicht van de HEERE bewegen, opdat Hij een welgevallen in u vindt. Op de dag na de sabbat moet de priester de schoof bewegen. (HSV)

Niet alleen de eerste schoof van de oogst was een beweegoffer, ook van de Levieten lezen we dat die een beweegoffer zijn (Num. 8:10-15):

10 U moet de Levieten voor het aangezicht van de HEERE naderbij laten komen, de Israëlieten moeten hun handen op de Levieten leggen, 11 en Aäron moet uit de Israëlieten de Levieten bewegen als beweegoffer voor het aangezicht van de HEERE; zij zijn bestemd om de dienst van de HEERE te verrichten. 12 Dan moeten de Levieten hun handen op de kop van de jonge stieren leggen; bereid daarna de ene als zondoffer en de andere als brandoffer voor de HEERE, om voor de Levieten verzoening te doen. 13 U moet de Levieten vóór Aäron en vóór zijn zonen plaatsen, en u moet hen als beweegoffer voor de HEERE bewegen. 14 Zo moet u de Levieten uit het midden van de Israëlieten afzonderen, opdat de Levieten Mij toebehoren. 15 En daarna moeten de Levieten binnenkomen om de tent van ontmoeting te bedienen; u moet hen reinigen en hen als beweegoffer bewegen. (HSV)

Waarschijnlijk was het zo dat Aäron de Levieten plechtig van en tot het altaar heen en weer voerde (K.A. Dächsel, Num. 8:13), of ze werden bewogen door hen naar de ingang van de tabernakel heen en van daar weer terug naar het brandofferaltaar te leiden (K.A. Dächsel, Num. 8:11).

Het beweegoffer werd stopgezet na de verwoesting van de Tweede Tempel (Kerry M. Olitzky, Marc Lee Raphael An Encyclopedia of American Synagogue Ritual -, 2000, p. 112: "... reap its harvest, you shall bring the first sheaf (omer) of your harvest to the priest . . . the priest shall wave it on the day after the Sabbath [the rabbis read this Sabbath as Pesach]." In the sefirat haomer ritual, the priest took the offering in his outstretched hands and moved it from side to side, then up and down. After the waving, a burnt offering was made, as well as an offering of flour and a libation of water. Afterwards . . Once the omer offering was discontinued following the destruction of the Temple, the rabbis invited the community to count (lis-por; sefirah) the 49 days. Because of the similarity between this Hebrew word for counting and the word that describes the mystical emanation of God (likewise sefirah), the mystics"). Hetgeen overgebleven was van de schoof, de overblijfselen van het beweegoffer, werd gezien als één van de vierentwintig priesterlijke geschenken (Michael Katz, Gershon Schwartz, Searching for Meaning in Midrash: Lessons for Everyday Living, 2002, p. 162: "Twenty-four priestly gifts were presented to the Kohanim — twelve in the Temple and twelve throughout the borders. ... the remnants of the log of oil of the leper, and the remnants of the omer, the two loaves of bread,").


Aangemaakt 15 oktober 2015


Koop nu

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!