‹ Duisternis over Golgotha: Meteorieten en KometenHebrew Tattoos: Buyers Beware! ›
Laban en zijn terafiem
Gepubliceerd op 07-03-2006

Waarom joeg Laban zijn schoonzoon Jakob na, die met zijn vrouwen (=Laban's dochters) gevlucht was? De Bijbel tekent ons Laban als uiterst hebzuchtig (Gen 24:29-30) en berekenend (Gen 31:7).

De niets bezittende Jakob was in de 20 jaar dat hij in dienst was geweest een zeer vermogend man geworden. "Ten zeerste in bezit toegenomen". Hij had veel kleinvee, slavinnen, slaven, kamelen en ezels (Gen 30:43). Dat wekte de jaloezie op van Laban, fijntjes wordt in de Bijbel opgemerkt dat "zijn gezicht jegens Jakob niet als gisteren en eergisteren" was (Gen 31:2), maar ook de gezichten van zijn zoons. Zij beschuldigden Jakob van diefstal en "hij heeft zich alles toegeëigend wat van onze vader was" (Gen 31:1). was het hun bedoeling om het terug te roven? Later zal Laban zeggen: "Dit vee is mijn vee. Ja, al wat je ziet is van mij"(Gen 31:43). Veelzeggend is dan ook dat hij niet alleen Jakob achterna ging, maar dat hij zijn verwanten meenam (Gen 31:23). God waarschuwde hem in een droom Jakob geen kwaad te doen (Gen 31:24). Blijkbaar was hij dat van plan geweest. Beide mannen belogen elkaar. Jakob: "Ik was bang dat u mij uw dochters zou ontrukken" (Gen 31:31). Dat was natuurlijk dwaasheid. Waarom zou Laban dat gedaan hebben? Laban: "Je hebt mij niet eens de gelegenheid gegeven mijn zonen en dochters te kussen" (Gen 31:28). Nu, zo innig was die verhouding niet. Zijn dochters zeiden: "Zijn we niet door onze vader als vreemden geacht omdat hij ons verkocht heeft? Bovendien heeft hij al ons geld opgemaakt" (Gen 31:15). Toen Jakob en Laban afscheid van elkaar namen was dat voor goed en Laban wist dat (Gen 31:49-50). Ze hebben elkaar nooit meer teruggezien.

Was er dan een andere reden om Jakob te achtervolgen? Hij verweet Jakob dat hij zijn terafiem had gestolen (Gen31:30). Waarom hechtte hij daar zoveel waarde aan? Vroeger dacht men wel dat ze van edel metaal waren geweest, dus heel kostbaar. Sommige waren heel groot (1 Sam 19:13), maar die van Laban juist niet. Rachel, die ze buiten medeweten van Jakob megenomen had, kon ze "in haar kameelzadel verbergen" (Gen 31:34). Desniettegenstaande deed Laban alle mogelijke moeite ze te vinden "in de tent van Jakob, in die van Lea en in die der slavinnen" (Gen 31:33). Hij zocht nauwkeurig, maar vond ze niet (Gen 31:35).

Of zou Laban toekomstig onheil gevreesd hebben omdat hij nu zijn terafiem moest missen? Vooral ook om de toekomst te raadplegen, want daarvoor werden ze ook gebruikt (1 Sam 15:23). Dit deed Nebukadnezar zelfs (Ez 21:21). Waarom werd Jakob zo woedend toen hij beschuldigd werd van de diefstal van de terafiem? Waren ze zoveel waard? Jakob werd toornig en twistte met Laban (Gen 31:36-38).

Men heeft in Mesopatomië vele opgravingen verricht en heel wat terafiem gevonden. Wat interessant was: ze worden uitdrukkelijk in de toenmalige wetten genoemd. Als iemand zijn schoonzoon tot zijn voornaamste erfgenaam benoemde gaf hij hem als symbool zijn terafiem. Als de erflater gestorven was en de nabestaanden die erfenis aan de schoonzoon betwistten was alleen al het laten zien van die terafiem aan het gerechtshof afdoende bewijs van diens rechtmatige aanspraken.

Nu is Rachels handelswijze duidelijk: ze wilde het bezit van haar vader veilig stellen voor haar echtgenoot. Had ze haar vader niet beschuldigd van "Hij heeft ons verkocht en al ons geld opgemaakt. Al de rijkdom die God onze vader ontnomen heeft behoort ons en onze kinderen" (Gen 31:15-16). We begrijpen nu ook beter Jakobs verontwaardiging dat Laban hem van zo'n diefstal had verdacht. We zijn niet zo overtuigd van zijn eerlijkheid (Gen 27:35-37; 30:37-43). Nu was zijn verontwaardiging gemeend. Nu is ook Labans waanzinnig zoeken naar zijn terafiem in de tenten van vrouwen ons duidelijk: zelfs in de tenten van vrouwen, waar geen man ooit toestemming had om te komen.

Opdat of zijn dochters of Jakob nooit terug zouden komen om hun erfdeel op te eisen bezwoer hij hen nooit meer terug te komen: "Jullie zullen deze steenhoop en deze opgerichte steen niet voorbij trekken naar mij toe, met kwade bedoeling" (Gen 31:52).

Toen zwoer Jakob bij de Vreze van zijn vader Izak. Laban kon tevreden zijn. Of Jakobs vrouwen dat ooit wel van plan zijn geweest is niet waarschijnlijk. In ieder geval heeft Jakob hen dat later onmogelijk gemaakt. Hij heeft de terafiem begraven onder de terebint die bij Sichem is en dat met medeweten van zijn vrouwen (Gen 35:2, 4).


Tags: Personen

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!


Mede mogelijk dankzij

Hadderech