‹ Ruth: Aren verzamelenBijbelquiz (170) ›
Sporen van God #7 Een geschikte Kandidaat
Gepubliceerd op 13-05-2013

In deze tiendelige serie wil ik komend jaar zoeken naar aanwijzingen of sporen van God.

Ik wil dit ook kritisch van beide kanten bekijken en ik nodig lezers ook uit om kritisch te kijken.

Ik zal bij elk artikel minimaal één bron noemen voor verdere verdieping.

We hebben al eerder kunnen zien dat het heel erg waarschijnlijk is dat er een God is. In dit deel gaan we kijken of de God van de Bijbel een logische kandidaat is voor deze functie.

Argument 1: Monotheïsme

In de grote wereldgodsdiensten kennen we drie monotheïstische religies – Jodendom, Christendom en Islam.

Men zou kunnen verwachten dat als we sporen zien voor verschillende goden dat die sporen niet allemaal wijzen op één enkel iets.

In de eerdere delen wees ik al op de oorsprong van alles.

We zagen al dat het Kalam Kosmologisch argument wees op een enkele God.

  1. Als het universum oneindig was en zijn krachtbronnen niet (denk aan de zon!), zou elke energiebron al dood zijn (want die zouden anders al eeuwig branden!)
  2. De energiebronnen van het universum zijn echter niet dood (dat zien we omdat de zon nog brandt)
  3. Daarom is het heelal niet eeuwig
  4. Daarom had het heelal een begin
  5. Daarom heeft het heelal een eerste oorzaak gehad.

Als het heelal eerste oorzaken gehad zouden hebben zou men kunnen vragen of deze elkaar niet geschapen zouden hebben. In veel polytheïstische religies komen meerdere goden voor, die zijn geschapen door een enkele oergod, of door enkele oergoden.

Dit gaat echter krom lopen als men stil staat bij de almachtigheid van een God of als we het hebben over de universele moraal. Als er namelijk meerdere goden aan het begin van alles stonden, was er waarschijnlijk:

  1. Niet zo’n overeenstemming in elk detail van de natuur
  2. Niet zo’n overeenstemming in elk detail van het leven
  3. Niet zo’n overeenstemming over de basis van moraal

Er is echter wel overeenstemming dus kunnen we zeggen:

  1. Om te weten dat er één hoger Macht is moeten we overeenstemming door alles verweven zien.
  2. We weten dat er overeenstemming is in de natuur,
  3. We weten dat er overeenstemming is in het leven,
  4. We weten dat er overeenstemming is in de moraal
  5. Dus weten we dat er waarschijnlijkheid is van een enkele hogere Macht.

Hoewel dit zeker geen vaststaand bewijs is, kunnen we nu wel zeggen dat ons uitgangspunt een enkele Godheid mag zijn, omdat dit te beargumenteren valt.

Argument 2: De Bijbel is bevestigd

Als we zeggen dat de God van de Bijbel de Schepper is, de enige Hogere Macht, moeten er argumenten voor te vinden zijn. Argumenten dat dit boek te vertrouwen is en argumenten dat we dus kunnen zeggen dat het waarschijnlijk deze God is waarover we spreken.

De Bijbel bevat tal van verhalen. Zo begint het bij Adam en Eva, gaat het door naar Noach, door naar Mozes, door naar David om vervolgens te spreken over de ballingsschap en de terugkeer van de Joden. Uiteindelijk krijgen we het Nieuwe Testament waarin wordt gesproken over Jezus en Zijn volgelingen.

Deze keer zullen we stil staan bij het oude testament en kijken of we argumenten kunnen vinden waarom deze verhalen niet verzonnen zijn.

-        Adam en Eva: Het scheppingsverhaal van Adam en Eva is uniek, maar ook essentieel voor christenen. De zondeval wordt beschreven en er wordt stilgestaan bij het begin van de mensheid.

Hoewel we nooit kunnen bewijzen of zij echt geleefd hebben is het wel heel erg aannemelijk. Zo zien we ook veel scheppingsverhalen waar één iemand wordt geschapen. Dit is een hopeloze zaak, want dan is voortplanting onmogelijk. Daarnaast lijkt het qua DNA logisch dat we allemaal eenzelfde voorouder hebben.

-        Het verhaal van Noach is iedereen bekend. Een man die met zijn gezin in een boot gaat om de straf van God te ontwijken en hierdoor kan de mensheid blijven bestaan.

Als er echt een wereldwijde vloed geweest zou zijn, moeten hierover ook verhalen over de hele wereld gevonden zijn. Dit is ook gebeurt. Wereldwijd schijnen er zo’n 300 verhalen bekend te zijn over een wereldwijde vloed. De bekendste zijn de vloed van Noach en het verhaal van Gilgamesh. Hoewel er veel van die 300 verhalen helemaal niet in het juiste tijdskader past en ook heel veel verhalen duidelijk spreken over een lokale vloed, kunnen we toch zeggen dat het heel erg opvallend is dat er meerdere vloedverhalen zijn die ook spreken over een soort ark.

-        Over het verhaal van Mozes is al enorm veel gezegd, misschien dat we juist daarom kunnen concluderen dat dit verhaal aannemelijk is.

Hoewel er geen Egyptische bronnen zijn die hierover schrijven zien we dit verhaal terug in verschillende Bijbelboeken, wat erop wijst dat de Joden dit verhaal “gewoon” als waarheid aannamen.

-        Ook over David wordt enorm veel gesproken in de Bijbel, door verschillende Bijbelboeken heen. Veel mensen zeggen dat er weinig buitenbijbelse bronnen over hem te vinden zijn, maar vergeten hierbij dat de Bijbel verschillende boeken/schrijvers bevat, waardoor het verhaal over David ook al een stuk aannemelijker wordt.

-        Over de ballingsschap wordt weinig getwist en dit is een gebeurtenis die laat zien hoe de Bijbel tot stand kon komen.

Hoewel er bij veel meer verhalen getwijfeld kan worden, is in ieder geval de grote lijn bevestigd in de geschiedenis.

Argument 3: Nogmaals monotheïsme

We zien in de hele geschiedenis terug dat mensen zich baseren op de Bijbel. Het Jodendom begon met een gedeelte dit boek en keerde telkens terug naar de God van de Bijbel.

Het christendom breidde dit uit met de komst van Jezus (waar we het later over zullen hebben) en de verspreiding van het nieuwe geloof in Christus.

De Islam zou deze geloven ook weer vernieuwen, maar heeft veel invloeden van andere godsdiensten en ook veel persoonlijke invloeden van Mohammed.

We kunnen op grond daarvan ook zeggen dat het logisch is dat de Bijbel in ieder geval een waar verhaal bevat.

Over kleine details kan natuurlijk nog getwist worden, maar we kunnen in ieder geval concluderen dat de God van de Bijbel een reële kandidaat is voor de Schepper van al wat om ons heen is.

In de volgende delen zullen we stilstaan bij het leven van Jezus en kijken hoe enorm betrouwbaar dat is.

Verder lezen:

Christelijk:

Verschillende werken van W.F. Albright en F.F. Bruce.

J. Macdowell- The new evidence that demands a verdict.


Tags: Apologetiek
Gerelateerde onderwerpen: Apologetiek

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!


Mede mogelijk dankzij

Hadderech