‹ Liefde en trouwQuizvraag van de week (51) ›
De tombe van Rachel
Gepubliceerd op 30-10-2010

Soms vraag ik me af welke eisen aan een persoon worden gesteld om politicus te worden. En keer op keer wordt ik erin bevestigd dat één van deze eisen is: geen kennis van geschiedenis. Zo blijkt dat de politici van UNESCO hebben besloten dat de tombe van Rachel een moskee is, dit na aanleiding van uitspraken van Tayyip Erdoga in de Saudische krant Al Wattan dat deze (tombe en andere plaatsen) niet en nooit Joodse plaatsen zullen zijn.

De opmerking dat het een moskee is getuigt al van grote domheid, op bovenstaande foto (genomen tussen 1890-1900) blijkt al dat het een tombe is en geen moskee. En zelfs in 1994 wordt nog in UN-documenten geschreven dat het een tombe is. Daarnaast zou iedere politicus met enige kennis weten dat Rachel de geliefde vrouw was van de Jood Jakob. Bij de geboorte van haar tweede zoon Benoni stierf Rachel en Jakob noemde die zoon vervolgens Benjamin. Ze bevonden zich toen in de velden van Efratha bij Bethlehem. Daar, aan de kant van de weg, werd ze begraven (Gen. 35:19). Jakob zette op haar graf een gedenksteen en later werd hier een tombe neergezet.

Dat de dood van Rachel Jakob erg heeft aangegrepen, blijkt uit het feit dat op zijn sterfbed hij nog vertelde van die dramatische gebeurtenis (Gen. 48:7). Hoewel Rachel maar twee kinderen heeft gehad gold zij toch met Lea als een van "de bouwers van het volk Israël" (Ruth 4:11).

Het is dan ook ergerlijk dat de UNESCO eist dat Israël deze tombe van haar nationaal erfgoed afhaalt. Deze onzinnige eis geeft of 1) aan dat deze politici proberen de geschiedenis te herschrijven, of 2) aan dat het ordinair antisemitisme is, of 3) dat het allebei de keuzes 1 en 2 is.


Tags: Antisemitisme, De oude doos, Personen, Politiek, Rachel, Tombe
Gerelateerde onderwerpen: Antisemitisme, Politiek, Rachel, Tombe

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!


Mede mogelijk dankzij

Livius Onderwijs