Jebel Sin Bishar

Zie ook: Sinaï (berg),

Jebel Sin Bishar (ook bekend als Gabal Sin Bishar, Berg Sin Bishar of Jebel Sin Bishr) is een berg in het westen van de centrale Sinaï. Het is voorgesteld als de Bijbelse berg Sinaï door Menashe Har-El, een Bijbelse geograaf aan de Universiteit van Tel Aviv in zijn boek The Sinai Journeys: The Route of the Exodus.

Inhoud

Beschrijving

Dr. Har-El geeft een aantal belangrijke redenen waarom hij gelooft dat de traditionele locatie van Jebel Horeb (Jebel Musa) in het zuiden van de Sinaï niet de berg Sinaï kan zijn:

Jebel Sin Bishar & Sudervallei

Har-El gelooft dat het bewijs ondersteunt dat de berg Sinaï zich in de Suder-vallei in het west-centrale Sinaï schiereiland bevindt. Zijn redenen zijn onder meer:


Kritiek

Dr. Har-El stelt dat de afstand tussen Jebel Sin Bishar en Kades-Barnea een reis is van elf dagen (cf. Deut. 1:2). Dit is ongeveer een afstand van 235 kilometer en waarbij het volk dus ruim 21,3 kilometer per dag moet afleggen en wat zeker mogelijk is voor een wandelaar. Het probleem is echter dat er ook veel kinderen, dieren en andere goederen bij waren, naast dat het heuvelachtig en onherbergzaam terrein is. Ook dit zijn factoren die van invloed zijn hoeveel in een dagreis afgelegd kan worden. Het is eerder aannemelijk dat het volk gemiddeld 10 kilometer per dag aflegde en waaruit blijkt dat deze afstand te groot is.

Daarnaast wordt in Deuteronomium 1:2 gesproken over de weg naar het gebergte van Seïr welke veel oostelijker ligt en dan eerder een zuidelijker route was gekozen welke niet via Kades-Barnea ging. Een ander probleem is dat in Numeri 33:16-37 twintig halteplaatsen worden genoemd en het behoorlijk onmogelijk lijkt dat dit in elf dagen is gedaan (F. Faiman, JBQ 22/2: p. 92). Hoewel hier diverse andere verklaringen voor zijn te verzinnen, zoals dat in Deuteronomium wordt gesproken over de minimale reistijd en niet dat ze er echt zoveel tijd over hebben gedaan.

Het argument dat er krijt en vuursteen in Wadi Suder is omdat de zoon van Mozes werd besneden (Ex. 4:24-26) is zwak, want nergens staat dat Mozes dit mes maakte. Hij kon dit ook reeds bij zich hebben. Ook het idee dat Suder-vallei past bij de wildernis die in de Bijbel wordt beschreven gaat niet geheel op omdat grote delen van de Sinaï-woestijn en dan vooral het midden en zuidelijke gedeelte ook hieraan voldoen. Hetzelfde geldt voor de graven en aardewerk uit de midden-bronstijd welke ook elders in deze woestijn zijn gevonden.

Ook al ligt Jebel Sin Bishar op de oude weg die Egypte met Midian verbond, deze ging van daaruit wel een stuk zuidelijker (richting Eilat). Dit argument is dan ook alleen geldig om de noordelijke woestijnroute uit te sluiten en waarvan in Exodus 13:17 expliciet gezegd wordt dat ze deze weg niet mochten nemen.


Conclusie

Dr. Har-El geeft diverse argumenten die zeker hout snijden, maar welke ook gelden voor diverse andere theorieën waar de berg Sinaï lag. Aan de andere kant zijn er enige kritiekpunten, maar welke veelal ook voor de andere theorieën opgaan. We kunnen dan ook hooguit stellen dat het een mogelijkheid is dat met Jebel Sin Bishar de berg Sinaï wordt bedoeld.


Aangemaakt 8 augustus 2023, laatst bijgewerkt 12 augustus 2023


Koop nu

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!